usability logo - brugervenlighed på nettet  



Hvordan læses web-sider
Placering af indhold
Valg af elementer
Hvad kigger brugeren på
Hastighed og ventetid
Test website usability

Hastighed på nette
Selvom mange har forudsagt, at der vil komme problemer med båndbredden, er problemet ikke blevet løst. Først i 2003 vil svartiden være acceptabel på nettet, og først omkring 2008 vil low-end brugere have en acceptabel svartid.

Langsomme svartider er et alvorligt problem i brugervenligheds-sammenhæng. Er svartiden for lang begynder brugeren at fortage sig noget andet eller prøver på at kalde funktionen igen.
Problemet kan afhjælpes ved at fortælle brugeren, hvad der sker.

System-feedback / hastighed...
  • 0.1 sekund - er omkring grænsen for, at brugeren oplever, at systemet reagerer øjeblikkeligt, hvilket betyder at der ikke er behov for feedback fra systemet for at vise et forventet resultat.


  • 1.0 sekund - er grænsen for hvornår et flow opleves som være forstyrret, selvom brugeren opdager forsinkelsen. Normalt vil der ikke være behov for et specielt feedback for forsinkelse på mere end 0.1 - men mindre end 1.0 sekund. Men brugeren mister fornemmelsen af at arbejde direkte med data.


  • 10 sekund - er grænsen for at fastholde brugerens opmærksomhed på det er foregår. Hvis ventetiden er længere, begynder brugeren at foretage sig andre ting mens der ventes på at computeren færdiggøre opgaven. I dette tilfælde bør brugeren have besked om, hvor lang tid der er tilbage før opgaven er løst. Denne type feedback en yderst vigtig, hvis svartider varierer meget fra gang til gang, fordi brugere ikke ved hvad der kan forvente.

Regler ved system-feedback
Normalt skal svar tider være så hurtige som muligt - men det er også muligt at få computeren til at regere så hurtigt at brugeren ikke opfatter ændringerne ved feedback. Eksempelvis ved scrolling lister, bevæger den sig så hurtig at brugeren ikke kan stoppe i tide ved det ønskede element.

For forholdsvis hurtige handlinger mellem 2 til 10 sekunder vil en % færdiggjort indikator være i overkanten. Faktisk vi anvendelsen af en indikator i disse tilfælde være til stor gene for brugeren i og med indikatoren vil blinke så hurtigt på skærmen at brugeren stresses og samtidigt ikke når at opfatte, hvad der formidles.
Systemer kunne designe med en mere ensartet statuslinie. En af de meget udbrede løsninger er at kombinere en optaget musemarkør med et hurtigt skiftende nummer i et lille felt nederst på skærmen, som indikerer, hvor meget der endnu ikke er blevet behandlet.

Kilde: Jakob Nielsen


Mine links:
Data recovery, services    free online tarot readings    data recovery services    free photos of statues from Italy"    webdesigner, webdesign referencer    Coaching    freelance webdesigner, webdesign    It-manden 'data recovery' & tegneseriestriben 'Systemadministratoren'    Foto oversigt    Mainecoon desktop wallpaper    Phillip    Patricks links    Coaching    Webdesign    Madopskrifter    links