usability logo - brugervenlighed på nettet  



Ulæselige tekster
Pull-down menuer
Drop-down menuer
Grafik på nettet
Flash teknologi
Anvendelse af PDF-filer

Top 10 usability errors i 2004

1. Søgemaskiner der ikke kan håndtere alternative stavemåde og ental/flertals bøjning af søgeordet.

2. Brugere hader at støde på PDF-dokumenter online, da det bryder deres rytme. Dokumenterne navigeres anderledes end hjemmesider og meget ofte tager det lang tid at åbne dem. Jeg går helst uden om dem når jeg møder dem blandt søgemaskinernes søgeresultater.

3. Der er problemer for brugere, der har tillid til farveskift på links, når siden allerede har været besøgt. Det er ofte set, at brugere gentagende gange kommer tilbage til samme side uden at være klar over, at siden tidligere er set. (Udbredelsen af ikke standardfarver på links, og sider hvor der er understreget tekst uden at være et link, forvirrer mange brugere).

4. Tekst der ikke er skrevet til online læsning. Hvis teksten er for lang og kompakt er der mange brugere der forlader siden, uden så meget som at have læst et ord.

5. Fast skriftstørrelse er igen blevet et problem. Dette er særligt et problem for ældre og svagtseende, da de ikke har mulighed for at justere skriftstørrelse, via browser-funktionen "Tekst størrelse".

6. Sidens titel har lav synlighed i søgemaskinerne. Søgemaskiner viser typisk 66 anslag for en given side, dette stiller store krav til mikro-tekstskrivning. Problemet er større i dag end det var i 2002 da søgning er den mest almindelige måde, brugere opdager nye hjemmesider på.

7. Alt der ligner reklamer, brugere gider ikke pop-up vinduer eller blinkende lygter. Det er trættende og forstyrrende, for de brugere der udsættes for det. I kølvandet på dette er der opstået en mindre industri der kan dræbe pop-up vinduer. F.eks. adAware og Microsoft har med servicepack 2 til windows XP lavet en effektiv pop-up blokker.
I kølvandet på de mange internet reklamer har brugerne udviklet 3 sygdomme. 8. Brud med design regler/retningslinier gør brugere usikre og de har det bedst når det de forventer, sker, også sker. Vender man op og ned på designet vil brugerne besøge at andet website.

9. Åbning af nye browser-vinduer og brugeren skal bruge tid på at oprydning efter en stribe af web-designere som syntes det er en god idé at åbne nye vinduer.

10. Undlade at besvare brugernes spørgsmål. F.eks. hvad koster varen eller, hvad er det der sælges? Osv.

Se top 10 listen i 2001


Mine links:
Data recovery, services    free online tarot readings    data recovery services    free photos of statues from Italy"    Projektleder, webdesigner, webdesign CV    Coaching utdannelser    freelance webdesigner, webdesign priser    It-manden 'data recovery' & tegneseriestriben 'Systemadministratoren'    Foto oversigt    Mainecoon psykoanalyse    Phillip    Patricks links    Coaching uddannelser    Webdesign    Madopskrifter    links