usability logo - brugervenlighed på nettet  



Hvordan læses web-sider
Placering af indhold
Valg af elementer
Hvad kigger brugeren på
Hastighed og ventetid
Test website usability

Top 10 over de mest udbrede fejltagelser i web-design i 2001:
Meget alvorlig
Ny teknologi Brugere støder ofte på at skulle downloade, det sidste nye plug-in, før en side kan vises, og mange vælger at forlade siden i stedet for. Brugere, der møder JavaScript fejl, forlader ofte øjeblikkeligt siden. "Det er ikke det værd, når der er 5 billioner andre sites at besøge."
Download tid Selvom mange har forudsagt, at der vil komme problemer med båndbredden, er problemet ikke blevet løst. Først i 2003 vil svartiden, være acceptabel på nettet, og først omkring 2008 vil low-end brugere have en acceptabel svartid.
Uaktuel information Ikke opdateret information er en sikker vej til at miste troværdigheden. Behovet for opdatering af informationer er stigende, da mange sites opdateres konstant. Det er særligt vigtigt for e-commerse sites at have opdateret information, specielt hvis de anfører en leveringstid eller varer udskiftes.
Scrolling tekst og animationer der looper Det er meget svært at læse tekst, der scroller, men aggressiv anvendelse af distraherende animationer udgør nu et større problem end i 1996: brugere lærte at abstrahere fra bannerreklamer. I dag er det meget vigtig for indholdet og navigationselementerne at differentiere sig, da mange brugere ignorerer alt det, de ikke mener har relevans i forhold til deres formål.
Alvorlig
Mangel på orienteringshjælp (visning af brugerens navigationssti) Problemet er ikke så udbredt, men et problem når det indtræffer. Folk er nu blevet så vant til at navigere sites via bestemte elementer. Eksempelvis logoet øverst til venstre eller via en home funktion. Mange steder ses det, at der er en tydelig indikation af den sti, der er valgt. Så hvis disse elementer mangler, føler brugeren sig desorienteret.
Ikke standardfarver på link Der er stadig mange problemer for brugere, der har tillid til farveskift på links, når siden allerede har været besøgt. Det er ofte set, at brugere gentagende gange kommer tilbage til samme side uden at være klar over, at siden tidligere er set. (Udbredelsen af ikke standardfarver på links, og sider hvor der er understreget tekst uden at være et link, forvirrer mange brugere).
Komplekse URL’s Brugere giver i dag URL’en mindre opmærksomhed end tidligere. Eftersom mange websteder nu har navigationshjælp, tillægger brugere ikke URL’en den værdi, at den fortæller, hvor på sitet brugeren befinder sig. Men lange URL’s er stadigt et problem, når brugere e-mailer link-anbefalinger til hinanden.
Medium
Sider hvor oprindelsen ikke kan findes Sandsynligheden for at brugere hænger fast på herreløse sider, er mindre end det var tidligere. Mange brugere har nu lært, hvordan der ændres i URL’en for at komme til startsiden på sitet. Men dette er stadigt et stort problem for uerfarende brugere.
Frames Frames er ikke længere så stort et problem, som det var i 1995 til 1996. Problemet med tilbage-funktionen blev løst med version 3 af Netscape, og der er næsten ingen, der bruger version 1 og 2 mere. Dette betyder, at der nu kan navigeres problemfrit mellem frames.
4. generationsbrowser løste i noget omfang printproblemerne. Der er dog stadig mange, der får forskellige printresultater med frames. Med version 5 af Internet Explorer blev det muligt at bogmærke ønskede sider. Der er stadig problemer med at sende e-mail URL’en til en anden bruger.
Mindre problem
Lange navigationssider 90% af brugeren scrollede ikke lange navigationssider, men valgte menupunkter fra det synlige område. Dette har ændret sig, da mange brugere ved, at der kan forekomme vigtige links længere nede på siden. Dette skyldes også, at brugerne ved, at sider kan scrolles. Udbredelsen af scroll-mus har også gjort det nemmere. Men på trods af det vælger mange brugere menupunkter fra det synlige område og overser valg længere nede på siden. Problemet er størst, hvis den øverste del af siden kun kommunikere ét bestemt formål eller omhandler et bestemt emne: brugere konkluderer måske lykkeligt, at de ved, hvad de skal gøre, og derfor ikke spiller tiden på resten af indholdet.

Se top 10 listen i 2004


Mine links:
Data recovery, services    free online tarot readings    data recovery services    free photos of statues from Italy"    webdesigner, webdesign referencer    Coaching    freelance webdesigner, webdesign    It-manden 'data recovery' & tegneseriestriben 'Systemadministratoren'    Foto oversigt    Mainecoon desktop wallpaper    Phillip    Patricks mad    Coaching    Webdesign    Madopskrifter    links