usability logo - brugervenlighed på nettet  



Hvordan læses web-sider
Placering af indhold
Valg af elementer
Hvad kigger brugeren på
Hastighed og ventetid
Test website usability

Eksempel på en god og dårlig opbygning

SAS vælger at afspejle virksomheds-strukturen på forsiden. Brugeren tvinges til at tænke, "hvilken kundetype er jeg? Hvem skal jeg kontakte?" Først derefter kan menupunktet vælges.

SAS inddeler sitet i forretningsrejsende, ferierejser, service og EuroBonus. Undermenupunkterne til disse er næsten ulæselige, hvilket medfører, at brugeren skal bruge ekstra tid på at finde frem til den ønskede side.
De 4 grafiske elementer underbygger ikke indholdet, men optager ca. 10% af den plads, der er tilrådighed på siden.

SAS har dog gjort noget rigtigt. De har placeret deres mest populære rejser på forsiden, så det er nemt for brugeren at finde dem.


God opbygning
British Airways har derimod valgt at placere deres booking interface på forsiden. Først når brugeren er i gang med at bestille en rejse, skal kundetypen vælges.

De har nogenlunde samme menupunkter som SAS, men her er de struktureret i forhold til vigtigheden for brugeren. Blandt andet er links til deres ferierejser placeret øverst og nederst på siden.

Yderligere tilbyder British Airways en discount, hvis billetten bestilles online. På den måde kan British Airways antageligvis holde omkostningerne nede på deres salgskanaler.


Mine links:
Data recovery, services    free online tarot readings    data recovery    free photos of statues from Denmark"    Projektleder, webdesigner, webdesign CV    Coaching utdannelser    freelance webdesigner, webdesign priser    It-manden 'data recovery' & tegneseriestriben 'Systemadministratoren'    Brugervenlighed på nettet    Mainecoon    Phillip    Patricks vibrator    We are seeking international coaching partners    Webdesign    Madopskrifter