usability logo - brugervenlighed på nettet  



Ulæselige tekster
Pull-down menuer
Drop-down menuer
Grafik på nettet
Flash teknologi
Anvendelse af PDF-filer

Tekst på skærmen

Brugeren læser ikke, hvad der står på skærmen, men skimmer indholdet. Brugeren skal på kort tid kunne danne sig et overblik over, hvilken information, han kan forvente at finde.
Links og overskrifter skal derfor være korte og underbygge indholdet og bør aldrig udformes, som appetitvækkere.
Læsehastigheden er i bedste fald 75% af, hvad den er på papir. Derfor bør der ikke anvendes lange tekster, fremmedord, lange ord, smarte formuleringer og metaforer. Tekster bør være korte, faktuelle og præcise. (ca. 50% kortere end på papir).
Indholdet bliver opfattet bogstaveligt. Derfor skal man være varsom med at anvende humor. Ligeledes bør man undgå at fortælle, hvad brugeren skal mene om et emne. Formuler teksterne åbent, så læseren selv kan drage konklusioner.
Brugerevejledninger bliver sjældent læst. Hvis der er behov for at vejlede brugeren i anvendelsen af et system, er det bedre at linke til hjælp, frem for at have hjælpeteksten stående på skærmen. Hjælpetekster optager meget plads, og de øvede brugere vil føle, at der bliver talt ned til dem. Urutinerede brugere behøver kun hjælp, første gange systemet anvendes.
Det kan være en fordel at integrere hjælpen i designet. Eksempelvis har mange homebanking-systemer udformet "betaling af girokort", som et girokort, hvilket gør det nemmere for brugeren at udfylde felterne korrekt.
Kilde: Jakob Nielsen   


Mine links:
Data recovery, services    free online tarot readings    data recovery services    free photos of statues from Italy"    webdesigner, webdesign referencer    Coaching    freelance webdesigner, webdesign    It-manden 'data recovery' & tegneseriestriben 'Systemadministratoren'    Foto oversigt    Mainecoon desktop wallpaper    Phillip    Patricks mad    Coaching    Webdesign    Madopskrifter    links